3 oktober 2010

Skit


Överallt görs det reklam för diverse rengöringsprodukter. Man ska putsa, gno och feja sitt hem i tid och otid så att det blir kliniskt rent. Gör man inte det börjar de elaka bakterierna frodas och gro och då är det kört. Jag har förvisso själv ett mycket välstädat och ordningssamt hem men det beror snarare på att jag har städ- och ordningsmani (se inlägg Ordning & Reda under kategori Mani), inte på att jag är rädd för bakterier. Dagens rengöringsprodukter ger sken av att kunna ta bort i stort sett allting. Spreja lite och simsalabim får du ett skinande badrum och ett glänsande kök utan minsta tillstymmelse till något orent. Är det verkligen nyttigt? Numera räcker det tydligen inte att man har en sådan där grej i toaletten som rengör när man spolar. Nej, nu har denna manick mordeniserats och man kan sätta fast den med hjälp av en sugpropp. Vitsen är att bakterierna inte ska fastna och bosätta sig i manicken. Jag undrar då: Spelar det någon roll om jag har lite bakterier i toalettstolen? Jag brukar inte använda toaletten för fotbad och jag använder företrädesvis vattenkranen i köket om jag är i behov av dricksvatten. Vad hände med: "Lite skit rensar magen"?

5 kommentarer:

Bengt sa...

Mer skit i vår tillvaro skulle göra oss friskare här i landet! Jag har aldrig varit så frisk som när jag var på långvården (som personal!) och aldrig så sjuk som när jag var långledig från långvården. Och sannolikt beror väl det ökande antalet allergier på att man numera helt riskfritt skulle kunna göra en komplicerad operation på golvet i vilket svenskt hem som helst - eller svenskt dagis, exempelvis.

antonia sa...

Vet inte om folk städar särskilt ofta, hör mina grannar damsuga typ en gång i månaden om ens det, oftast innan de ska ha fest. Och så var det med alla som har bort ovanför min lägenhet. (lyhörd som bara det)
Tv-reklam är alltid jobbiga med super irriterande, uppspelta, lätt hysteriska och alltid onaturliga röster.

Stella sa...

Ja folk städar som fan. Inte minsta gnutta damm får synas. Allt ska desinficeras. Helt sjukt.

Havanna sa...

Städa bör man annars dör man.

Hebbla sa...

Hahaha....det är meningen att "Ankan" ska ta död på dålig lukt i toaletten!
Det bästa rengöringsmedlet för toaletter är diskmedel det löser all smuts!