3 mars 2010

Skräck


De flesta människor är rädda för någonting. En del får panik av tanken på att gå till tandläkaren, andra börjar fäkta vilt omkring sig när de ser en geting och vissa är tvungna att inmundiga alkohol och sobril för att klara av flygresan till Grekland. Min största skräck är sjukhus! Jo, ni läste rätt. SJUKHUS! Sjukhus borde ju vara någonting positivt. En byggnad full av människor som hastar hit och dit för att med stor iver ta sig an folk i nöd. De kan fixa och trixa, lappa, laga, sprätta upp och sy igen och ta ut saker som de sedan kan sätta tillbaka. Helt fantastiskt med andra ord. Vad skulle vi göra utan sjukhus? Naturligtvis inser jag detta med den logiska delen av hjärnan men det har liksom ingen effekt. För mig är sjukhus synonymt med död och elände. Det befolkas av människor med obehagliga sjukdomar som utrustats med kisspåsar och droppflaskor. Människor i livets slutskede hasar runt i korridorerna lika vilsna och uppgivna som Josef K i Kafkas Processen.

Sedan undrar man ju varför sjukhus måste vara så fula. Det lättar ju inte precis upp stämningen. Finns det en lag på att alla golv ska vara diarré- alternativt kräkfärgade? Och allt det vita? Varför? Tänk så mycket trevligare det skulle vara om allt var lite mer färgglatt och ombonat. Men de flesta har ju hem som liknar obduktionssalar så de kanske känner sig som hemma. Men ibland kan man se hur någon har gjort ett halvhjärtat försök att "piffa upp" lokalerna, vilket innebär att man har ställt en trött och dammig krukväxt i fönstret och hängt upp någon ful illa målad tavla på väggen. Landstinget sponsrar säkerligen "konstnärer" med särskilt utpräglad känsla för det som är fult. Förhoppningsvis behöver man inte bevista dylik institution inom den närmaste framtiden, åtminstone inte under en längre tid.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med! Sjukhus är i regel färglösa, trista och deprimerande! Inte blir man glad när man kommer till ett väntrum. Fula ofta fläckiga stolar att sitta på känns inte fräscht!
Det har nog blivit lite bättre på senare år!

Anonym sa...

Håller helt med! Man borde väl kunna piffa upp den typen av ställen. Det är deprimerande nog att vara sjuk.

Anonym sa...

Det handlar om pengar. I USA kan man besöka (om man vill:) privata sjukhus som är trevligt dekoredat och piano spelare spelar trevlig musik. Lanstingen inte har den pengarn...

Havanna sa...

Självklart handlar det om pengar också men inte enbart. Man skulle faktiskt kunna fräscha upp och piffa till väntrum, salar och korridorer. Det behöver inte bli så mycket dyrare men det skulle öka trivseln betydligt.

Anonym sa...

Ja man kan ju faktiskt inreda sjukhusen med vackra gardiner,möbler,lampor osv.allt behöver väl ändå inte vara så tråååkigt och färglöst..Och alla dessa vidriga starka lysrörslampor överallt,va ska det vara bra för i tex. ett väntrum?Det är ju inte där operationerna genomförs..och man lär ju inte må bättre av dessa migränframkallande lampor.Sen kan man ju undra varför det måste lukta så förbannat illa överallt på ett sjukhus?Ja jag vet att det inte får förekomma några dofter för då kan allergikerna få ett anfall och dö.Tänk så många människor som måste ha dött förr,när man tog med sig starkt doftande blommor in på vårdrummen när man kom på besök...eller?

Havanna sa...

Exakt! Det luktar illa också. En obehaglig blandning av starka rengöringsmedel och död.

Havanna sa...

Nu har jag nämnt vad jag känner skräck inför. Men hur är det med er andra? Vad får ni panik eller ångest av? Berätta!

Anonym sa...

Jag får panik av obehagliga,elaka människor!!Människor man tvingas ha relation till fast man inte vill ger mig kraftig ångest!Människor som ger sig på en för att växa själva och känna makt och tillfredställelse äcklar mig.Konstigt eller?/ Mauritz

Havanna sa...

Det kan jag också känna igen mig i. Obehagliga människor ska man försöka undvika. Läs mitt inlägg "Drama Queen". Tyvärr är det inte möjligt alla gånger om man inte vill leva som en eremit i en grotta.
PS. Om ditt namn är "Mauritz" så välj gärna det nästa gång du kommenterar. Klicka för Namn/URL när du kommenterar.

Mauritz sa...

Kan även få panik när jag är vilse och inte har en aning om var jag befinner mig.Har väl med att göra att man inte har kontroll kanske?

Vega sa...

Jag är livrädd för mina medtrafikanter när jag är ute och kör bil!Många kör så fruktansvärt illa och jag har varit nära att smälla många gånger pga. andra.

Havanna sa...

Hur är man vilse och inte vet var man befinner sig? Jag är mer rädd för cyklister än bilister. Läs inlägg "Blindstyre".

Hebbla sa...

Jag tror inte det är så farligt med doftande blommor, parfym osv.
Det har gått till överdrift inte ens påsliljor, hyacinter och julstjärnor får förekomma.
Varför ska sjukhus va annorlunda än all annan miljö?
Det kan va väldigt kväljande med diverse odörer som slår emot en när man kommer in i ett väntrum. Det är inte trevligt!

Mauritz sa...

Kanske borde förklarat bättre.Jag menar ju inte att jag går vilse när jag går utanför dörren precis..Jag är ofta ute i skog och mark och det är snarare där min fobi ligger..skogen!!Har irrat runt i timmar,och den panik man känner då är obeskrivlig!!

Havanna sa...

Min logiska fråga blir då: Varför är du så mycket ute i skog och mark om du går vilse och får panik. En kompass, kanske?

Mauritz sa...

Har varit mycket ute i naturen hela mitt liv.Denna fobi har kommit på senare år,och jag har insett att lokalsinnet sviktar rätt rejält.Går inte ut iskogen längre om jag inte ser en väg eller något annat jag känner igen.Kul det där med kompassen,jag har faktiskt skaffat en pga. av detta..

Havanna sa...

Idag finns väl alla möjliga hjälpmedel. Min pappa har GPS-sändare på sina hundar i skogen. Ser inte klokt ut men det kanske vore något för dig. Då kan ju någon pejla in dig och hämta upp dig om du irrar bort dig.

Mauritz sa...

Ha Ha..Det var väldigt roligt!Kan se mig själv irra runt med en GPS runt halsen..Jag får helt enkelt skaffa mig en sådan.

Mauritz sa...

Oj va konstigt jag har skrivit i mina kommentarer..Måste varit trött.Ibland är det svårt att förklara känslor i skrift...

Havanna sa...

Nej då. Jag förstår precis.