27 juli 2010

Folkhemmet


Vi svenskar är ett tråkigt folk i många avseenden, inte minst när det gäller heminredning. Allt ska nämligen vara vitt eftersom det är så fräääscht. Nej, vitt för tankarna till fuktiga asketiska klosterceller, bårhus och död. Vitt är för ängsliga, nervösa personer som saknar fantasi. "Men man kan ju bryta av med någon färg på kuddar och exempelvis ha en fondvägg", invänder då folk. Detta innebär att man målar en vägg företrädesvis i någon nyans av brunt och piffar upp med kuddar i en lika avskyvärd färg. Brunt kan ALDRIG vara snyggt under några omständigheter. Brunt är synonymt med bajs och hur estetiskt är det? Att bara måla en vägg är också mycket typiskt eftersom man då inte helt behöver stå för det man gör, vilket passar utmärkt i Landet Lagom. Man har då lite färg men ändå inte för mycket. Blaha, blaha! Är det något vi svenskar behöver mer av är det färg! Vi har nio månader vinter och utanför fönstret skiftar landskapet i 10 nyanser av grått. Borde man då inte liva upp med lite färg hemma? Nej, färg är farligt. Ljusa färger inger lugn och harmoni, hävdar de som vet. Men vi behöver inte mer lugn och harmoni! Vi behöver fart och fläkt för att vakna upp ur vår koma!

Jag har en rysk väninna som under några år var tillsammans med en svensk man och hans lägenhet var som en utställningslokal utan spår av personliga saker. Allting var vitt, glas, stål och alla blommor skulle vara vita. En dag köpte hon en färgglad bukett och ställde på matsalsbordet eftersom hon var trött på allt det vita men detta uppskattades inte. Ut åkte blommorna och hon blev informerad om att blommorna minsann skulle vara vita.

Färg är livgivande och roligt. Jag har bland annat en röd hall, silvertapet i köket, violetta vardagsrumsväggar och en lila fåtölj. Vill nu inhandla en lila soffa med silverfötter. Endast köksbordet och badrumshanddukarna är vita. Någon måtta få det vara på färglösheten!

10 kommentarer:

Bengt sa...

För mig: ljusa färger = yta. Lite mörkare färger = mera djup. Förenklat. Minns TV4:s Solsidan & grannen med den bländade vita inredningen. Ser också i SvD varje lördag (bostadsbilagan Magasinet) alla dessa kritvitt bländande & stylade inredningar. Brunt = bajs? Hehe. Är missnöjd med min blogg-layot och har skissat på ett par bajsnyanser som jag kommer att skifta till snart. Men: "En gentleman klär sig inte i brunt". Fräste pappa när jag i nedre tonåren köpt en enfärgad brun skjorta. JAG gjorde då inte kopplingen till nazisterna ...

Hebbla sa...

Varför är svenskar så rädda för färg!?
Måste allt vara beige, brunt, grått? Tänk er en snusbrunrutig yllesoffa med beiga och bruna kuddar och en mönstrad matta i samma "färger" samt brunblommiga gardiner. Då kan man tala om bajsfärger. Så gräsligt!!
Mera färg!!! Knallrosa, lila, gult och vårgrönt - såå snyggt!!

Xecute sa...

Håller med. Skrev ett inlägg för länge sedan som hette nåt i stil med "vita hem, för blockpsyken".. med parallel till psykavdelningarna och att folk ville känna sig trygga... anyway, avskyr vita sterila hem. Och alla hem som ser LIKADANA ut! Nu ska alla ha kaffelattefärgar på en vägg, en fototapet i svart-vitt, alltså... tittar man på Hemnet ser alla hus för fan likadana ut inuti!!! Som annonser ur Jysk-katalogen eller en sida från IKEA! Fantasilöst.

antonia sa...

Jag går nog mot strömmen som vanligt. För egentligen håller jag med dig i grund och botten. Har färgglad hem och även jobb. Men av något oförklarlig anledning har jag börjat bli sugen på just att ha vitt runt omkring mig. Jag känner mig mättad av färg. genomdränkt.
Sen vet jag inte om jag kommer göra slag i saken.
Kanske har jag blivit hjärntvättad till slut. Kanske behöver jag renas. Vad vet jag. Så jag avfärdar inte vitt just idag. Och den här veckan.

Johanna sa...

Jag håller med dig. Jag är såååå trött på alla dessa inredningsbloggar som alla visar nya vita vaser eller vita whatever... Den enda färgen som är värre än brunt är beige - färgen för personer som inte vågar prova brunt men vill bryta av med "färg".

Ulrika D sa...

Håller med till 100%! Är så trött på alla mäklarannonser, som ser ut som de hämtats från någon möbelkatalog. Jag nobbar vitt oftast, men svart alltid! Definitivt när det gäller heminredning. Mycket färg och mycket prylar, det är min melodi. Helt "ostylat" alltså!

riesling sa...

Jag tycker om färg eftersom det piggar upp, har ex. en limegrön hall som gör mig glad om vintrarna :-)
Köket däremot vill jag ha stramt och lite mer som en inredningstidning.

faktaman sa...

Sågade faktiskt nyss till mitt vardagsrumsbord så det liknar en surfbräda och har målat det vackert med poscapennor. Jag gjorde det alltså INNAN jag läste ditt inlägg, haha...

Havanna sa...

Kul att det finns fler som gillar färg! Faktamannen, jag vet inte om det låter så snyggt med ett soffbord som ser ut som en surfbräda men du får pluspoäng för fantasi och kreativitet.

Emelie sa...

Det där är så olika för alla. Vissa behöver visst denna harmoni och lugngivande färger i sitt hem, andra behöver mycket färg och saker som "händer" i mönster och liknande. Det beror helt enkelt på hur vi är som personer och vad vi vill ha ut av vårt hem!