14 juli 2010

Ordbajsare


Eftersom jag jobbar med språk medger jag villigt att jag är lite miljöskadad men jag kan inte låta bli att irritera mig på s. k. ordbajsare. Världen är full av dem. De bajsar ut ord en masse i tid och otid. Skälen till detta är två: Man är osäker på det man skriver och vill inte till fullo stå bakom sin text eller så tror man att ju fler ord man använder desto bättre blir det. Men det blir det inte! Jag hittar texter på nätet som vid en första anblick verkar behandla något intressant ämne men när man försöker läsa är det som om en påtänd Proust hade skrivit den. Man spanar förgäves efter den innebörd som flytt och inte minsta smula av Madeleinekakan finns kvar.

Folk som bloggar gör det för att de vill att folk ska läsa det de skriver men ibland verkar de missa att de faktiskt skriver för potentiella läsare. Nu pratar jag inte om de värsta marodörerna som varken kan stava eller skriva en enda begriplig mening. Dessa lämnar jag därhän. Jag avser vuxna människor som faktiskt verkar ha något intressant att säga. Nedan har jag listat några saker att tänka på när man skriver informativa texter.
  • Lägg ner möda på att argumentera.

  • Snöa inte in på detaljer! De står ofta i vägen för själva huvudbudskapet.

  • Tänk på layouten. Använd styckeindelning och underrubriker för att göra texten läsvänlig.
  • Variera meningarnas längd.

  • Undvik "vänstertunga" meningar, d v s meningar där verbet kommer väldigt långt fram i meningen. Verbet ska komma tidigt i meningen.

  • Använd inte oklara och diffusa hänvisningar.

  • Använd hellre aktiva än passiva verb.

  • Undvik substantiveringar. Ex: Skriv "Jag förbereder" istället för "Jag gör förberedelser".

  • Använd korta ord istället för långa om det finns alternativ.

  • Använd inte främmande ord om det finns svenska, såvida det inte finns en poäng med det.

  • Se upp för överanvändning av satsadverb såsom faktiskt, egentligen, verkligen, ju, väl. De är till för att modifiera innehållet i meningen men de behövs inte alltid. Det är störande och kan ge intryck av att texten saknar tyngd.

  • Det mesta som skrivs på två A4-sidor kan kortas ner till en halv.

Därmed är Havannas språklektion slut för denna gång. Tack för ordet.

7 kommentarer:

antonia sa...

Gud vad jag känner igen mig! Kan inte ens skriva en kort kommentar. Finns alltid nåt mer att lägga till :)

Hebbla sa...

Bra med en lektion i svenska språket! Det gäller att få fram det man vill och att den som läser förstår.

Prinzessin sa...

Mycket sant, du glömde dock en viktig sak. Läs igenom vad man skriver innan man trycker på skicka.
Jag tror att många hade sett sina misstag om de bara lagt någon extra minuter på att läsa sin text en gång till.

Lena sa...

Tack för skirvråden :-) Den här amatören skriver och återkommer för att lära mer.

Xecute sa...

Bra tips! Jag är en sådan som bara skriver, och sedan trycker på "publicera"... (ja, även under alla år jag jobbade som reporter hade jag svårt för att ta mig tid att kolla vad jag skrivit *S*) ska börja läsa igenom och tänka efter mer innan jag närmar mig "knappen" för publicering!!

Havanna sa...

Visst ska man också korrekturläsa texten innan man publicerar den men det var så självklart att jag glömde att ta upp det som en punkt.

Faktaman sa...

Dessa råd behövde jag verkligen! Mitt stora problem är att jag blir fixerad av att verkligen få med allt jag från början ville säga. Då massor av nya tankar dyker upp under tiden jag skriver blir mina inlägg och kommentarer ofta onödigt långa på grund av detta. Det var väldigt lärorikt att läsa ditt inlägg, då du tog upp flera saker jag har svårigheter med och jag tänker kopiera inlägget och ha det lättåtkomligt när jag ska skriva i fortsättningen.