5 juli 2010

Nada


Så här års när värmen kommer slutar jag att fungera. Jag äntrar ett apatiskt zombieliknande tillstånd. Visserligen jobbar jag lite på halvfart men tiden däremellan segar jag mig fram i ultrarapid. Hjärnan fungerar inte som den ska längre. Man solar, badar, träffar vänner, åker båt, tittar på fotboll, äter, dricker vin och drinkar och mer vin. Jag har helt enkelt blivit sinnesslö och reagerar inte nämnvärt på saker och ting som annars skulle göra mig upprörd eller exalterad. Jag dras dessutom med en seglivad finsk (!) förkylning och det förbättrar inte direkt mitt allmänt dråsiga tillstånd. Idag på jobbet illustrerade jag begreppen "antingen" och "varken" för en av mina tyska elever på följande sätt: "Jag är hela tiden antingen full eller bakis. Jag är alltså varken nykter eller pigg." På den nivån ligger det. Mein Gott! Min elev tyckte dock att exemplen var strålande så inget ont som inte har något gott med sig.

6 kommentarer:

Pär sa...

Det där med att hjärnan inte fungerar som den ska, kan jag relatera till. Jag är 46 nu och jag väntar fortfarande på att den skall kicka in.

Åsa sa...

Hahahaa!! Pedagogik på högsta nivå!

Ciao sa...

Oj vad jag känner igen det där med hjärnan. Känner precis likadant. Presterar inte nåt vettigt överhuvudtaget just nu.

Medina sa...

Jag tycker uppriktigt sagt att det är skitjobbigt med värmen!När det går upp emot 30 grader då är det inte skönt.Ja jag vet att man inte får klaga..men just nu struntar jag i det för jag blir GENOMSVETT så fort jag rör mig minsta lilla och jag hatar att va konstant blöt,med tryckande huvudvärk..

Havanna sa...

Skönt att det finns fler med nedsatt hjärnfunktion så här års. Tycker dock att det verkar lite oroväckande att din hjärna aldrig har fungerat, Pär. Men du läser ju min blogg så helt hjärndöd kan du ju inte vara.

antonia sa...

Folk upplever mig ofta som om jag har tagit det ena eller det andra. Hjärnan hänger inte med och spelar mig en spratt. Och det blir lätt komisk då de flesta vet att jag inte använder varken alkohol eller andra substanser. (nej jag är inte nykterist men min kropp tål inte det och mina smaklökar gillar inte smaken heller.