11 mars 2010

Ordning & Reda


Jag tillhör den kategorin människor som måste ha ordning och reda omkring mig för att må bra. Hemmet måste vara städat och fejat och var sak ligga på sin plats. Inget får lämnas framme och störa symmetrin. Mattfransar måste rättas till, kuddarna puffas upp och blommorna arrangeras rätt i vasen. Tavlor får absolut inte hänga snett och jag kan flytta lampor och fotoramar fram och tillbaka tills de står "perfekt". Jag älskar att sortera, rensa och kasta saker. Är då detta ett sundhetstecken? Tveksamt. Jag tror att folk som har det lite stökigt i största allmänhet är mer harmoniska varelser. "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete" är ett talande ordspråk. Ett stort behov av yttre ordning beror nog ofta på ett inre kaos. Strindberg är ett bra exempel på detta. På hans skrivbord ligger alla pennor snyggt och prydligt uppradade i en speciell ordning och papper och bläckhorn har sin särskilda plats. I skrivbordslådorna ligger allting däremot huller om buller.

Jag skulle inte vilja kalla mig själv pedant, det är mer oordning och kaos som stör mig. Jag bryr mig inte heller om hur andra har det hemma hos sig. Det stör mig inte det minsta om det är dammigt, rörigt och fullt med prylar överallt. Bara jag slipper leva så. Min "fobi" inbegriper däremot också människor. Jag skulle ALDRIG låna ut mitt hem till någon när jag exempelvis är bortrest. Detta gäller även nära vänner och anförvanter. Det skulle förstöra hela min semester. Jag skulle hela tiden undra om de använder underlägg till glas och koppar, om det har blivit repor i bordet, om de har spillt vin på mattan o s v. Dags för terapi?

7 kommentarer:

Stella sa...

Jag tycker att det är mycket trevligare med folk som har det snyggt och städat hemma. Ostädade hem säger mycket om dem som bor där. Har de det smutsigt är de kanske inte så noga med hygienen heller.

Victory sa...

Det är ett sundhetstecken att man vill ha det rent och snyggt omkring sig. Bara slappa och slöa personer låter sina hem förfalla.

Ciao sa...

Jag tycker att det är sunt att ha det snyggt omkring sig. Vem vill bo i ett sunkigt hem? Håller med Victory, det är slapphet.

Havanna sa...

Det kanske inte är så tokigt att vara som jag trots allt. Det verkar ju finnas fler...

Mauritz sa...

Lånade ut mitt hem en gång när jag var utomlands och det gör jag aldrig om..Frysen var rensad på mat,de hade haft fyllefester,solat topless på balkongen och rotat igenom hela mitt hem!!Ps.Har ingen kontakt med denna lömska,oärliga människa idag..

Havanna sa...

Det kan jag förstå. Lite värre än repor i bordet.

Hebbla sa...

Så länge ordningssinnet inte inkräktar på livet i övrigt är det ingen fara!