12 maj 2010

Avlyssnat III


Avlyssnat samtal mellan en pedagogisk pappa och hans vetgirige son. Medan de väntar på tåget tittar sonen på en reklamaffisch med olika yrkeskategorier.

Sonen: Vad gör en revisor?
Pappan: En revisor ser till att företag och personer sköter sin ekonomi, att alla siffror blir rätt.
Sonen: Det låter inte så kul.
Pappan: Nej, men någon måste ta ansvar för pengarna.
Sonen: Tjänar de mycket pengar?
Pappan: Ja, det gör de eftersom många tycker att det är tråkigt att hålla på med siffror. Därför betalar de gärna mycket för det.
Sonen: Men varför skriver de också om bagare? De tjänar väl inte mycket pengar?
Pappan: Alla vill inte hålla på med ekonomi och siffror.
Sonen: Men det måste väl vara bättre att tjäna mycket pengar?
Pappan: Det är viktigt att jobba med något man tycker om. En del tycker att det är roligt att baka och då är det kanske inte så viktigt att tjäna mycket pengar.
Sonen: Jag tänker i alla fall inte bli bagare. Jag vill tjäna massor med pengar.

Härligt att vara barn och ha så självklara perspektiv på tillvaron.

3 kommentarer:

terese sa...

Ja visst är det men dom har stora krav dom små liven...Min pojk Freddy frågade mig för ett tag sen vad jag trodde skulle bli enklast för honom att bli när han blir stor för han har tre yrken som han väljer emellan...En världskänd rappare...Fotbollsproffs eller Läkare!...Jag svarade iallafall läkare:-)
Kramen!

Hebbla sa...

Det är inte bra att tala med sina barn om att pengar är så viktigt i livet! Om man inte trivs på sitt jobb spelar det ingen roll hur hög lönen är. Viktigast är att man trivs och mår psykiskt bra på sitt jobb. Sen är det inte fel om man har en bra lön.

Camelia sa...

För barn är allting så enkelt och okomplicerat.Det är vi vuxna som krånglar till allt!Sen kan jag också tycka att det är viktigare att trivas på sitt arbete,för gör man inte det så betyder inte pengar någonting.Talar av egen erfarenhet..