6 april 2010

Artighet


Vad innebär det att vara artig? Består artigheten i vad man säger eller hur man handlar? Många människor från andra kulturer tycker att vi svenskar är rätt så oartiga, delvis beroende på att vi inte använder särskilt "artiga" ord. Engelska språket exempelvis översvämmas av artighetsord och fraser som används i tid och otid. Man ska vara positiv och glad och gärna ge komplimanger, alltid säga please och sorry, skit samma om man menar det eller inte. "You look fabulous in that dress", vilket egentligen betyder "Du ser ut som en tjock ko". "It's soooo nice to see you", kan lika gärna betyda "Fan, nu kommer den där idioten". Ord blir ju bara ord som ekar tomt om det inte finns någon substans bakom. Jag menar inte att man alltid ska vara brutalt ärlig och säga att folk ser ut att ha korta korviga ben i just den kjolen eller att någons nya hårfärg får personen i fråga att se ut som ett lik men måste man överdriva åt andra hållet? Överanvändning av ord utan egentlig mening gör dem ju också mer urvattnade. Till slut betyder de ingenting längre. Det kan i sin tur leda till att ens handlingar inte spelar så stor roll så länge man bara ursäktar sig efteråt. Sedan behöver man faktiskt inte behandla alla med överdriven respekt och artighet. Det är väl ändå något man först måste förtjäna? Vad tycker ni?

5 kommentarer:

Terese sa...

Artighet då tänker jag på hur man uppför sig...öppnar dörrar...ger plats i bussen åt dom äldre...att man gör som man ska är att bete sig artigt.
Att ge falska kommentarer till en person känns inte artigt och det beror nog på hur långt man tar kommentaren för små vita lögner för fridens skull är okey annars tror jag nog att den falska kommentaren lätt genomskådas...men det är artigt att uppföra sig även om känslan inte vill...om inte annat så för sin egen skull då det är skönare att gå därifrån med huvet högt...

Hebbla sa...

Artighet består i hur man handlar inte i vad man säger. Ord är nog oftast bara fraser som sägs för att man ska upplevas som trevlig och snäll.
Artighet kan betyda inställsamhet och jag kan själv få fördelar av att vara artig.
Man ska vara artig på ett äkta och naturligt sätt mot alla oavsett ålder. Äldre ska inte få mer respekt än yngre.

Robin sa...

Jag har lite svårt för artighetsfraser som "Hur är det".Det är ju ändå ingen som lyssnar på svaret har jag upptäckt! Jag brukar nämligen svara att "Allt är åt helvete" lite som en test, och det är aldrig någon som frågar igen vad som är fel.En annan sak som jag tänkt på är när folk säger "Ta inte det här personligt men.." och sen är det tydligen helt okej att säga vad f-n som helst, för då har man ju lindat in det i bomull..galet!

Unknown sa...

Artighet är gör mig då jag eller min medmänniska gör så att man känner sig värdefull. Att presentera varandra för nya personer, tacka, hjälpa till, öppna en dörr, hjälpa till och erbjuda hjälp i olika sammanhang, som man, dra ut stolen för sin kvinna eller bordsdam då man är ute, ta fram kappan o hjälpa den på mm. Artighet är viktigt och Gyllene Regeln säger nog allt. Allt vad du vill att andra ska göra för dig det ska du göra för andra. Att sesden msn tslar med i ögonen och att vara närvarande är artigt och behagligt. I Bibel, Ordspråksboken finns många tänkvärda o bra Ordspråk som belyser mycket i livet att lära av och tänka på. Lycka till.

Unknown sa...

Det vi sår får vi skörda, förr eller senare och jag tror på att om vi alla gör och säger saker i kärlek så långt vi kan så vinner vi alla på det. Artighet är bra och är hjärtat med så är det bäst. Det kan vi väl enas om?