4 april 2010

Samlare


I mars skrev jag ett inlägg om min städnings- och ordningsmani (Ordning & Reda) och den här tiden på året yttrar den sig som mest. Jag älskar att slänga, sortera och göra mig av med saker. Ut med det gamla och in med det nya! Jag förstår mig inte alls på personer som samlar på sig en massa gammalt skräp. "Men det här kan vara bra att ha någon gång." Nej, har man inte använt något på minst ett år är inte sannolikheten särskilt stor att man kommer att använda det senare heller. Gör dig av med skiten. Vill man vara miljömedveten kan man ju lämna det till återvinning eller skänka det till exempelvis Stadsmissionen.

Det finns människor som sparar på allt möjligt gammalt skräp. "Den här gamla brödpåsen är ju synd att slänga." Oj, vilken bra idé. Jag kan lägga något i en påse med gamla brödsmulor från en Skogaholmslimpa. Det finns också de som tvättar sina disktrasor. Men för fan, köp nya! Vad beror detta fenomen på? Är det snålhet eller är vi människor samlare av naturen? Pengar ska man tydligen också spara på. Helst ska man spara dem hela livet så att man har glädje av dem när man typ är död. Nej, spendera dina pengar på något kul medan du kan. Imorgon kan det vara för sent. Det är bättre att spara på fina minnen än pengar. Om man nu nödvändigtvis ska samla på något, ska det väl ändå vara något av värde som exempelvis snygga skor, handväskor, smycken och vackra saker som skänker en glädje. Nej, ta nu och gör en riktig vårrensning och varför inte också passa på att göra dig av med din man eller fru om de inte har gjort någon nytta det senaste året. Anser du att någon annan kan ha glädje av dem kan man med fördel lämna in dem till återvinning.

6 kommentarer:

Hebbla sa...

Det finns människor som inte slänger gamla prylar.Jag tror dom har blivit "hemmablinda". En del har så mycket "skit" i sina bostäder. Där skulle Simon och Tomas (TV3) komma och rensa bort skräp. Det blir så ofräscht med gamla billiga prylar och kläder.

Havanna sa...

Helt rätt! Rensa var ordet.

Terese sa...

Seperationsångest kallar man det lite fint...människor som inte vågar förändra och håller envist kvar vid sitt gamla dom rensar garanterat inte!
Det gör människan gott att rensa bort det gamla och in med nytt det visar på att man är öppen för livet och vågar förändra...jag kan lova att jag rensar men jag tillhör ett släkte som ibland rensar för mycket och ger bort saker som jag ibland tänker ta in och använda från förrådet...står där och undrar vart saken har tagit vägen tills jag kommer på att antagligen har jag gett bort den!...men då är det bara att inrikta sig på att skaffa nåt nytt:-))

Arne sa...

Var kan man lämna in sin fru?

Havanna sa...

Förstår att man får separationsångest över saker som betyder något men inte över varje liten onödig pinal. Arne, testa blocket.

Camelia sa...

Jag har haft jättesvårt för att göra mig av med saker,men tro mig, det går att arbeta bort.Det har jag gjort och det är riktigt uppfriskande för själen att ge bort eller kasta gamla grejor som man inte behöver.Två gånger per år brukar jag rensa mina garderober, och ger bort till bättre behövande grannar med dålig ekonomi.Bra va?