29 april 2010

Knugen


Det talas ofta om monarkins vara eller inte vara. Själv har jag ingenting emot kungahuset som princip men om man ska ha en monarki måste man väl ändå ha en kungafamilj som på bästa sätt kan representera vårt land. Dessvärre föds man ju in i jobbet och det är därför ingen garanti att man är särskilt lämpad för positionen i fråga. Vår kung är ett bra exempel på det. Jag förstår aldrig någonting av vad han säger. Han går ständigt omkring och mumlar obegripligheter med vilt stirrande blick. Han är säkerligen en trevlig och kul prick privat, vad vet jag, men inte är han särskilt lyckad i sitt ämbete. Drottningen kändes åtminstone som en frisk fläkt när hon kom men 50 plastikoperationer senare har hon förvandlats till en stel nickedocka.

En av de få ljusglimtarna i Bernadottefamiljen är kronprinsessan. Hon framstår som en kompetent och trevlig person fullt kapabel att ta över rodret efter sin far. Men det lär ju ta ett tag innan detta blir verklighet så mitt förslag är att vi låter Danmarks drottning ta över styret i Sverige. Hon är intelligent, kvick, elegant, konstnärlig, folklig och ståtlig på samma gång. Desutom röker hon som en borstbindare utan att skämmas det minsta. På så sätt skulle kungen kunna dra sig tillbaka till något slott på landet och gå och humma för sig själv, lukta på blommorna och ha det trevligt. Dessutom slipper han smygröka.

Kungen är död! Länge leve Dronningen!

6 kommentarer:

Hebbla sa...

Jag vill slå ett slag för Republikanska föreningen, deras medlemsantal har ökat på sista tiden. Vilket är positivt att svenska folket fått upp ögonen för hur orättvist och odemokratiskt det är. Sverige klarar sig utmärkt utan ett kungahus. Det är en kvarleva från en svunnen tid och är omodernt.
Jag hörde kungen "tala" i ett TV program nyligen. Han svamlade hit och dit utan sammanhang! Det är bedrövligt, vi får skämmas inför andra länder, eller rättare sagt HAN borde skämmas!
Victoria blir nog en kompetent drottning. Men hon behövs inte! Varför ska en överklassfamilj få enorma summor av våra skattepengar. Det går till lyxkonsumtion och svindyra kläder!!
Det har blivit en hysteri från media. Det finns väl viktigare saker. Det är rena frosseriet. Varenda blaska har kungligheter på omslaget!
Drottning Margrete har en helt annan stil hon kan tala och är konstnärlig. Silvia verkar ha talsvårigheter och är stel som en pinne. Men då har Carl-Gustav och Silvia det gemensamt att de har svårt att uttrycka sig.
På tal om frisörer, vem har knugen varit hos? Kul bild!
För några år sen hörde jag knugen hålla sitt jultal. Där sa han bl a ungefär så här: "arbetslösa ska inte tro att det kommer stekta sparvar flygande".
Det säger en hel del om hans syn på "vanliga" människor.
Nej, monarkin bör avskaffas!!

Stylefile sa...

haha vilken frilla!

Stella sa...

Visst ska vi ha ett kungahus men jag kan hålla med om att kronprinsessan säkerligen blir en bättre representant än sin far för vårt land.

Havanna sa...

Vilken lång och engagerande kommentar, Hebbla! Tack! Du är alltså inget fan av vare sig kung eller kungahus. Men jag hade inte förväntat mig annat från en så röd tant.

Robin sa...

Monarki skulle kunna vara bra pr för vårt land,men som det ser ut idag så är det ju två stela vandrande pinnar som sitter på tronen.Lite förlegat kan jag också tycka att det är med prinsar o prinsessor,dom hör väl hemma i sagornas värld egentligen?Tur iallafall att Victoria inte ärvt sina föräldrars talsvårigheter och stelhet..

juanna sa...

Kung / president, båda har sina för- och nackdelar. Möjligt att presidentskap skulle bli billigare. Hur demokratiskt det skulle bli beror väl på hur valkampanjer läggs upp. I USA vinner oftast den som har fått in mest pengar - o kanske förväntar sig givarna ngt tillbaka - bakom ryggen på "demokratin". Så jag vet inte riktigt... har inte bestämt mig. Visste inte att kronprinsessan röker!! Hon brås väl på släktingen i Danmark!!