22 juni 2010

Ambassader


En ambassad är en representant för sitt hemland i ett främmande land. Som sådan bör man väl representera sitt hemland väl, alltså vara representativ. Efter kontakter med utländska ambassader här i Sverige börjar jag undrar hur det är med den saken. Kan man hitta relevant information via deras hemsidor? Svarar de i telefon under sin telefontid? Svarar de på mail, förutsatt att de har en mailadress eller att man hittar den på hemsidan? Är de trevliga och tillmötesgående? Är de hjälpsamma? Svaret är i de allra flesta fall nej på alla dessa frågor.

Den kubanska ambassaden, eller snarare konsulatet, är det jag av naturliga skäl har mest erfarenhet av. En erfarenhet jag gott hade kunnat vara utan men jag hade så att säga inte mycket val. Att hitta kontaktinfo på deras hemsida är inte lätt. Där finns mest propaganda och när man väl har hittat ett telefonnr måste man ringa i en veckas tid innan någon sur tant svarar. Före giftermålet behövde jag en mängd dokument som skulle översättas till spanska och sedan legaliseras av UD. Detta kan jag förstå men dokumenten skulle dessutom legaliseras av det kubanska konsulatet till det facila priset av 2500 kr (!). Samma procedur kostade 160 kr på svenska UD. När jag påpekade för den sura tanten skillnaden i pris och att jag tyckte att det var konstigt att ett utländskt konsulat kunde legalisera svenska dokument, som dessutom redan var legaliserade, upplyste hon mig om att jag kunde strunta i att komma dit med mina papper om jag inte var intresserad och sedan slängde hon på luren. Häpnadsväckande! Till råga på allt är de dessutom väldigt otrevliga mot sina egna medborgare.

Eftersom jag och maken, förutom egna semestrar, också planerar att åka på gemensam semester framöver, måste jag kolla med olika länders ambassader vilka visumregler de har. Som svensk har man det relativt lätt. Om man överhuvudtaget behöver visum är det ofta ganska lätt ordnat. Är man däremot kubansk medborgare blir det genast mer komplicerat. Efter att ha letat info på olika ambassaders hemsidor och försökt kontakta dem börjar jag inse att de föredrar att vara isolerade öar i Sverige. Den thailändska ambassaden kan man exempelvis inte komma fram till under deras påstådda telefontid. En röst har under flera dagar sagt: "The lines are very, very busy at the moment. Please try later." Det är alltså inte bara upptaget, det är väldigt väldigt upptaget. Vad betyder det? Skit i att ringa oss, vi är ändå inte intresserade. Som svensk och kuban har man visumtvång till helt olika länder och jag vill helst inte tillbringa min semester i Nordkorea. Förslag tas tacksamt emot!

4 kommentarer:

antonia sa...

Ja, man undrar varför vissa institutioner finns kvar som en gammal relik som har gått i lära i stasi tyskland.
Inte är de för att göra livet enklare. Jag skulle vara som en solstråle dagarna i ända om jag hade deras jobb.
Fast vem vet. Kanske är människorna rent allmänt supertaskiga mot de från morgon till kväll så när en trevlig mänska dyker upp orkar de inte koppla om.
Men kan de inte service så ska de inte ha jobbet. Finns nog några som skulle gärna ha jobb i utlandet.
Hoppas att ni lyckas knäcka deras kod, och får en underbart semester. Det ska jag... återkommer till dina fyndiga texter efter mitt sommaruppehåll :)

Anonym sa...

Nordkorea kanske är en riktig höjdare just nu?

Förresten så funderar jag på att döpa om min blogg till Tankar från baksidan.

Havanna sa...

Ja, Nordkorea kanske inte vore så dumt. Efter deras tack och hej i VM kanske man kunde få uppleva en lynchning och halshuggning av koreanska fotbollsspelare på plats. Det voe ju något! Det daltas minsann inte i kommunistländerna.
Jag ser fram emot fler kommentarer från dig, Antonia. Ska du ha semester hela sommaren? Somliga har det bra.

Robin sa...

Blir väldigt upprörd när jag läser hur illa dom sköter sig på ambassaderna! Man kan ju undra vad dom har för sig egentligen?Riktigt illa,fyy