16 juni 2010

Folklighet


Det är viktigt att vara folklig och folkkär i det gamla folkhemmet. Men det är skillnad på folk och fä. Om man är en känd person är det ett måste att vara folklig annars går man inte hem i stugorna. Men vad innebär det att vara folklig? Jo, man måste vara som folk är mest och inte sticka ut. Man ska handla på Konsum, le och vara glad, inte ha några kontroversiella åsikter, inte yvas över sina framgångar och helst ha fel och brister som alkoholism eller övervikt. Jag förstår inte denna syn. Om man är känd för att man har en speciell talang och har åstadkommit något innebär det ju att man skiljer sig från mängden. Varför måste man då samtidigt vara som alla andra? Alla så kallade folkkära kändisar är ju menlösa och ointressanta. Jag säger bara Lasse Berghagen.

Att kronprinsessan väljer att gifta sig med en man av folket uppskattas i riket. Det är trevligt med monarki verkar de flesta tycka men man får inte vara för kunglig. Även majestäter måste vara lite som folk är mest. Jag tycker att det hade varit mer intressant om Victoria hade valt att gifta sig med en invandrare från Rinkeby. Det hade väl varit politiskt korrekt om något i detta ängsligt politiskt korrekta land. Men se det är inte folkligt. Det skulle inte falla i god jord hemma hos alla tanter som virkar grytlappar med kungamotiv. Det finns gränser för folkligheten.

Det är nog bara Zlatan som lyckas med att vara omtyckt utan att för den skull vara det minsta folklig. Men han är invandrare som spelar i blågula färger och det är i alla fall PK.

5 kommentarer:

antonia sa...

Bra sammanfattad. Även om jag har alltid känt en gnutta nedsättande i att vara folklig.
Jag skulle jag nog inte vilja vara folkkär om jag hade varit artist eller känd på nåt sätt. Nu är det jag ju inte det, men jag hade velat vara mer rebell och outsider.
Skulle nog passa mig, då jag ändå alltid kämpar mot vind. Flyt skulle nog göra mig misstänksam och skulle bara tro att någon driver med mig.
Har inga sympatier åt de folkkära.

Xecute sa...

Klockrent!
Funderar på om det inte går att tvinga prinsessan Madde att gifta sig med en riktig rejäl andragenerationens invandrarkille från Akalla. Förr kunde man ju tvinga sessorna att gifta sig med andra kungligheter... inte bara för Sveriges skull, Madde själv skulle må bra av att trilla ner på jorden och bli av med lite Stureplansdialekt... suck för Sveriges alla virkande tanter....

Xecute sa...

ps! jag tar chansen och länkar till din blogg från mina. (den andra är doggystylee). den är ju förjävla bra!
i övrigt, lyllos dig som jobbar med ord. hälsn en inte jobbsugen fd reporter.... :-p :-)))

riesling sa...

Åh, det är så mitt i prick!
Vad kul det hade varit att se alla virkande tanter sätta kaffet i halsen när kronprinsessan kom hemsläpande på kille som flytt från kriget i Bosnien och som knappt kunde prata svenska ...- vänta nu, var det inte det kungen gjorde?!? Han släpade hem en invandrande, blivande fru som inte kunde svenska ...

Havanna sa...

Tack för era intressanta kommentarer. Självklart får du länka till min blogg, Xecute! Jag läser båda dina med stor behållning även om jag faktiskt inte visste att det var du som står bakom båda. Snyggt jobbat!