13 januari 2010

Gatumusikanter


Vem behöver gatumusikanter? Finns det en stor efterfrågan på dem? Jag undrar eftersom det kryllar av dem, i alla fall här i Stockholm. Många av dem kommer från andra länder och jag undrar vem som har sagt till dem att Sverige är ett jättebra land att åka till om man vill spela på gator och torg. Jag menar vi svenskar är ju så festliga och tycker att det är jättekul med trumpetblås kl 8 på morgonen.

Vid en av Stockholms tunnelbanestationer står ett riktigt klämkäckt band och spelar för allt vad tygen håller på morgnar och eftermiddagar. Allt inför en förbirusande irriterad massa. Det kan inte vara kul i snålblåsten. Vi är ett folk som oftast vill ha lugn och ro, särskilt på väg till jobbet.

Jag förstår inte heller dessa musikanter som oombedda helt plötsligt brister ut i sång i tunnelbanevagnarna och därefter går runt och vill ha betalt för sången som ingen har efterfrågat. Tänk om alla yrkeskategorier skulle fungera så. Om alla gick runt och utförde diverse tjänster och sedan bad om betalning. Vad hände med Ring så spelar vi?

Nej, jag vill ha ett musikfritt resande i stan. Och ärligt talat, de flesta är riktigt kass. Det är ju inte gatumusik à la New Orleans eller Havanna vi talar om.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha Ha mycket roligt skrivet.Jag skrattade gott.Rolig och annorlunda blogg!

Havanna sa...

Tack! Kul att du gillar den.