21 januari 2010

Störande


Det offentliga rummet fylls alltmer med oljud av olika slag (se inlägg om gatumusikanter). En av de saker jag finner mest störande är hur folk helt ogenerat pratar i sina mobiltelefoner på allmänna platser. På tåg och bussar basunerar folk glatt ut vad de tycker, tänker och gör utan att inse eller bry sig om att alla kan höra vad de säger. Jag är inte intresserad av att du ska äta rotmos med fläsklägg till middag, att dina barn har vinterkräksjuka eller vad du ska göra i helgen. Det är också fascinerande hur folk helt oförblommerat pratar om sina chefer, kollegor, affärsavtal, sjukdomar (allt från fotsvamp till depression), fruar, pojkvänner, otrohet eller hur fulla de var i helgen. Det är ett slags verbal förorening. Lika illa som att skräpa ner. Jag har inget emot mobiltelefoner i sig. Jag älskar all form av kommunikation men jag vill gärna kunna välja. En blogg kan man till exempel välja att inte läsa...

4 kommentarer:

Celavi sa...

Det är väl ett sätt att visa hur populära dom är, - många vänner och viktiga saker atttala om. Få uppmärksamhet av omgivningen, bli sedda.

N sa...

Håller verkligen med. Folk borde ta mer hänsyn till andra.

Havanna sa...

Ja, och att man blir mer och mer avtrubbad. Gränsen mellan det offentliga och det privata suddas ut alltmer.

Anonym sa...

Rotmos och fläsklägg? Äter folk det?