12 januari 2010

Sverige!


Hur är det ställt med oss svenskar? Är vi världens tråkigaste folk? Många som kommer från andra länder upplever att vi är svåra att lära känna, vi pratar inte så mycket med folk vi inte känner. Vi är reserverade och lite misstänksamma. Vi är dessutom aldrig speciellt glada över någonting (åtminstone uttrycker vi inte det).

"Varför är ni svenskar så arga på morgnarna?", undrar en vän till mig. Jag håller med om att de flesta ser ut som om de har ätit ett kilo citroner till frukost. Och inte är de gladare när de är på väg hem från jobbet. Enligt statistiken jobbar vi svenskar minst i Europa men det verkar inte göra oss på bättre humör. Tvärtom, det klagas oerhört mycket på just jobbet.

Däremot är vi ofta väldigt stolta över vårt land. Allting är ju gudbevars så mycket bättre här än i andra länder. Det är ju så att man undrar om folk i andra länder överhuvudtaget överlever om de bryter ett ben eller inte har möjlighet att handla på Konsum.

Sedan är det ju det här med jämställdheten. Självklart ska man ha lika lön för lika arbete men här verkar könsgränserna vara på väg att suddas ut helt. Män från andra kulturer berättar att de blir åthutade om de håller upp dörrar eller drar ut en stol åt en svensk kvinna. "Jag är inte handikappad bara för att jag är kvinna". Allt som män gör, kan jag göra (bättre). Nej! Allt som kvinnor gör, kan inte män göra. Gilla läget! Detta avspeglar sig också i hur vi väljer att se ut. Hur ofta ser man en kvinna som ser ut som en Qvinna? Nej, allt ska vara jämlikt (och tråkigt). Ända ner till de fotriktiga skorna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag haller med! Bor I Asien, och jobbar med svenskar. Dem tycker att dem gor saker sa mycket battre an alla andra, och vill inte forstar kultur dem bor i. Alla svenskar som jag har traffat har vantar bara for att aka tillbaka hem darfor att 'Sverige ar varldens basta land att bo i'. Anda gillar jag svenskar individuelt- det blir svart oftast nar det finns en grupp av dem... Som tur finns det ocksa intressanta individer!

Anonym sa...

Ja vi är nog lite uppblåsta ibland.

Havanna sa...

Ja, utlandssvenskar är nog inte så roliga men man blir nog mer patriotisk när man bor utomlands. Detta gäller nog de flesta kulturer. Eller...?

Katja sa...

God dag!
Jag har entligen hittat bloggen och började nu att läsa.
Första kommentar: Mmh, jag håller inte med 100 %! Min erfarenhet är att Svenskarna pratar inte så mycket den första gången man träffar dem (exkl. män som vill du vet ...), men fr o m den andra gången är man accepterad för vad man är och alltid välkommen och ... Jag tycker om det! Så, YAY Svenskarna :)