14 januari 2010

Blindstyre


Det klagas ofta på bilister. Det är inte miljövänligt att använda bil och så vidare. Må så vara men när det gäller trafiksäkerhet är det inte bilisterna som är de stora bovarna, det är fotgängare och cyklister hävdar jag. Särskilt de som saknar körkort. "Se upp här kommer jag. Jag är en mycket bättre människa eftersom jag går eller cyklar. Ni får väl titta vart ni kör." För det första syns ni inte om det är mörkt eller regnigt (vilket ni skulle förstå om ni kunde köra bil). Det underlättar inte heller att de flesta klär sig i 15 nyanser av svart. Det värsta är ändå de fotgängare som skjuter barnvagnen eller hunden framför sig rakt ut i gatan utan att se sig för. Om man inte är mer rädd om sin avkomma eller sitt husdjur, ska man nog avstå från att skaffa dem.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att det är urdumt att fotgängare har rätt att kliva rätt ut i gatan vid övergångsställen! Den som kom på att det skulle va bra kan väl inte va riktigt frisk.Det är ju på förslag att även cyklisterna ska ha samma rätt.Toppen eller?

Havanna sa...

Men det är ju ändå rätt så självklart att man ser sig för. Det hjälper ju inte att ha rätten på sin sida om man blir överkörd. Skulle aldrig våga kliva rakt ut i gatan för att bevisa att jag har rätt. Det värsta är ändå de som anser sig ha rätt att kliva rakt ut i gatan var som helst utan att se sig för. Livsfarligt!

Ulrika sa...

Man kan i alla fall ha på sin gravsten: "Jag hade i alla fall rätten på min sida"!