24 maj 2010

Kulturella särdrag


Både privat och i mitt arbete umgås jag med och träffar väldigt många människor som kommer från andra kulturer än den svenska. Detta är både intressant och lärorikt, särskilt deras perspektiv i stort och smått på Sverige, oss svenskar och vår kultur.
  • En av mina amerikanska och republikanska väninnor tycker att vi är opatriotiska och visar för lite respekt och lojalitet med vårt land. Man ska vifta med flaggor i tid och otid och svära trohet mot sitt land. Äh... Flaggor? Det har man på sin höjd när det är hockey eller fotboll. Möjligtvis i schlagerfestivalen eller på Skansen. Om den exponeras för mycket kan folk tror att man är rasist. Jo, så är det.
  • En kvinna från Australien förstår inte varför vi har så lite ljus inomhus på vintrarna. Hon vill ha minst 100 watt i alla taklampor och en massa spotlights för extra lyse. Hon påstår att hon måste treva sig fram i hemmet eftersom maken envisas med att släcka alla lampor och istället tända ljus. Han hävdar envist att det är mysigare så och det är viktigt med hög mysfaktor i Sverige. Pyttsan, tycker hon.
  • Min make förstår inte varför de inte säljer alkohol på badplatser i Sverige. Nej, där kan man bara köpa glass, varmkorv och Cola (då utan rom). Så är det och så ska det vara. Varför, undrar han. Jo, svenskar är omyndigförklarade och klarar inte av att handskas med alkohol så det kan vara farligt. Tänk om de blir fulla och drunknar. Hujedamej!
  • De flesta tycker också att det är intressant att vi svenskar tycks veta precis allting om hur världen runt omkring oss är förskaffad. Detta trots att vi inte har besökt alla platser i världen. Men så är det nu en gång för alla. Vi svenskar har minsann koll på allt som händer och sker!
  • Vi svenskar kanske inte går omkring och viftar med flaggor och sjunger nationalsången alltför ofta men ve dem som kritiserar vårt land. Att klaga på skatter och taskigt klimat är enbart förbehållet oss svenskar, inte de som på nåder har fått tillstånd att bo i vårt underbara land.
  • Många är förundrade över hur vi uppfattar konceptet fest. Inte är det så festligt alla gånger. Det pratas och pratas. Zzzz... Var är partyt, musiken och dansen?
  • Konceptet inneskor är inte heller något som har fallit oss svenskar på läppen. När vi går bort tar vi av oss skorna och går omkring i strumplästen. Verkligen elegant och stilfullt! Inte klär vi upp oss heller. Allt måste nämligen vara praktiskt och bekvämt får folk lära sig.
  • När det kommer till arbetslivet är företeelserna "klämdag", "halv dag" och "fikapaus" något som förbryllar inflyttade. Eftersom det är en röd dag imorgon jobbar vi bara till kl 15 idag. Fullständigt logiskt. Det fattar väl vem som helst att man måste sluta tidigare om man är ledig dagen efter. Om en arbetsdag är "inklämd" mellan två helgdagar är det ju ingen idé att jobba då, alltså är det en "klämdag" och bör tillbringas på ett trevligare sätt. Fikapaus kan ju tyckas vara ett trevligt avbrott under arbetsdagen men på många arbetsplatser inträffar dessa pauser på bestämda tider och detta föranleder ibland kulturkrockar. En tysk kvinna bad sin assistent skriva ett brev varpå hon svarade att hon skulle göra det efter fikarasten. Den tyska kvinnan förstod inte alls varför hon inte kunde fika när brevet väl var skrivet men icke sa nicke. Är det fikadags så är det.

Heja Sverige!

8 kommentarer:

antonia sa...

Ja, det ser ut så. Ganska träffande. Jag ser att jag har inte helt och hållet lyckats integrerar mig. Fikapaus förstår jag mig inte heller på, särskilt inte i det multitasking värld vi nu lever i.
Och vill också ha upplyst runt om kring mig när det är väl mörkt. Annars somnar jag omedelbart. Det är nog därför går halva Sverige runt och är onormalt trötta på vinter halvåret.

Fast nu har jag gjort det stora nono också. Kommit med kritik.

Har mycket att lära mig med andra ord ;)

Hebbla sa...

Nästan allt av det här är positiva saker.
Många svenskar kan inte handskas med sprit. Då får vi "normala" människor rätta oss efter det. Det är inte nödvändigt att det ska finnas sprit i vartenda gathörn!
Vi ska va glada att vi får ta en fikapaus på jobbet! En stunds avkoppling är hälsosamt och så får man tillfälle att ev diskutera jobbet.
När det är klämdag kan man passa på att ta en semesterdag eller komp. Det är inte bara att stanna hemma, så lätt är det inte!

Ciao sa...

Precis så är det. Känner igen mig, speciellt det där med fest och finkläder. Men precis som Hebbla säger är inte allt negativt.

riesling sa...

*asgarv*
Oj, vad roligt! Mycket träffsäkert och finurligt. Bra inlägg.

Liane sa...

Det är ju samma sak som när vi kommer till andra länder med annorlunda kulturer!Vi tycker ju också att många saker är konstiga,men det behöver ju inte va fel för det.Men när folk ifrån andra länder kommer hit och tycker att saker och företeelser här är konstiga så framställs det som att det skulle va något fel!!?Jag håller med din amerikanska väninna,vi ser ner på vårt land och känner ingen respekt och lojalitet alls.Säger man att något är osvenskt så står det för något positivt.Säger man att något är typiskt svenskt så är det bara skit!!Tål att tänkas på...

Havanna sa...

Vi svenskar gillar oftast inte när utlänningar har synpunkter på vårt samhälle. Men själva är vi inte sena att kritisera andra kulturer när vi reser. Det är viktigt att invandrare integrerar sig i det svenska samhället, tycker svenskarna, men när svenskar bosätter sig utomlands är de själva inte snara att anpassa sig (se inlägg Kasta sten i glashus från feb). Det är bra att komma med kritik, Antonia. Fortsätt med det.

Robin sa...

På mitt arbete brukar jag fika själv för jag orkar inte med allt prat.Och jag fikar när jag själv har lust,fast det ses inte med blida ögon!Jag får ta en hel del skit för det,vilket är helt sjukt.Men det är ju ett fritt land..eller?

Havanna sa...

Nej, det är viktigt att fika och äta lunch tillsammans. En finsk kvinna förstod sig inte alls på det. Hon åt när och om hon hade tid. Det ansågs mycket suspekt av hennes kollegor. För henne var jobbet det viktigaste och inte den sociala gemenskapen.