5 maj 2010

Bilar


Bilar är roligt. Det är roligt att köra bil, särskilt när det går snabbt. Det är roligt med snygga bilar också, såsom Aston Martin (se ovan). Men det är INTE roligt när de går sönder. Eftersom jag dessvärre inte äger en Aston Martin DB9 eller någon annan dylik bil händer det allt som oftast att något pajar helt oförhappandes. Om det inte är sladdar till startmotorn, generatorn eller bromsklossarna så är det fönsterhissarna. Nu har det gått så långt att jag hela tiden förväntar mig det värsta när jag är ute och kör.

Häromdagen när jag var på väg till ett möte hörde jag helt plötsligt ett skrapande ljud bak i bilen när jag svängde. Eftersom jag är fullständigt irrationell och vägrar inse att något är fel tänker jag att det nog bara var något tillfälligt. När det så började skrapa igen förstod jag dock att det var dags att ringa verkstan. Mekaniker är alltid väldigt coola människor. Har ni någonsin stött på en mekaniker som är nervöst lagd? Fullständigt rationell, till skillnad från mig, upplyste han mig om att jag antingen kunde försöka köra den till verkstan och om det inte gick var jag tvungen att ringa bilbärgningen. Efter avslutat möte och positiv inställning försökte jag köra ut från parkeringen med resultatet att jag kom ca 10 meter. Stoppet orsakades av att skrapljudet hade ersatts av pang, klonk, smäll. När jag tittar där bak ser jag att hela ljuddämparen släpar i backen. Va fan! Förbi hastar stressade människor på väg hem och några fäller kommentarer som: "Det där ser inte bra ut." Nej, det menar du inte. Efter 20 minuter kommer bärgaren men han ser mer ut som någon från Hells Angels iförd långt hår och skägg och solglasögon trots mulet väder. Han fäller exakt samma kommentar som de förbipasserande men sedan böjer han sig ner och fipplar med något under bilen och ut kommer ljuddämparen. "Lägg den i bagageutrymmet, så kan du köra hem sedan." Va!? Inte har jag någon lust att köra denna opålitliga bil så jag tvingar honom att först köra min bil några varv runt parkeringen för att bevisa att det inte är någon fara. Det går galant och inte låter det så farligt i bilen heller. Nu är det ju så att jag dessvärre inte kan köra min bil i all evighet med ljuddämparen liggandes i kofferten så det är bara att punga ut med x antal kronor igen. Det är dags att inse att jag behöver en ny bil. Kan ingen sponsra mig med en snygg och snabb bil som ALDRIG går sönder?

4 kommentarer:

Hebbla sa...

Bilar som krånglar är inte roligt. Man kan för sin inre syn se tusenlappar flyga iväg. Det handlar tyvärr alltid om pengar. Bilverkstäderna tjänar ju på att bilar går sönder. Det är jättejobbigt att behöva kosta på en äldre bil en massa pengar. Bilar är inga sparbössor!

Robin sa...

Bilar SKA bara fungera!!Dessvärre är det ju oftast fel på dom,och svindyrt är det att reparera.Har funderat på att utbilda mig till bilmekaniker, så man kan laga sin egen bil och andras. Där finns det pengar att tjäna!

Blondie sa...

Vilken otur!Tyvärr är det ofta så att, börjar bilen krångla så brukar det bara fortsätta..Det ena felet avlöser det andra.Jag tycker att vi ska införa i Sverige att alla har rätt att få hämta ut en ny bil en gång per år..Då slipper man förhoppningsvis obehagliga överaskningar.

Havanna sa...

Det låter ju bra med en ny bil varje år men vem ska finansiera det? Farbror Blå? Håller definitivt med Hebbla om att bilar inte är några sparbössor. Ha ha!