28 maj 2010

Ridå


Så var det då över för vårt forna stolta schlagerland. Knappt hade lilla Anna hunnit landa i Oslo förrän hon fick vända tillbaka. Det är bara att inse att schlager inte längre är vad den brukade vara. För att ha en chans måste vi börja skriva omelodiösa skrikiga låtar, klä oss i vulgokläder à la 1980 alternativt skicka några gamla gubbar utan sångröst som kan jönsa runt på scen likt pajasar. Detta är vad Eurovision har reducerats till. Så går det när de forna östländerna, utan någon som helst smak när det gäller någonting, tillåts dominera. Som jag har skrivit förut (se inlägg Schlager från feb) är det dags för oss att ta farväl av denna cirkus. Antingen gör vi som Italien och säger tack och hej eller så fortsätter vi med festivalen här i Sverige och skiter i att skicka bidraget till Europa. Ack, ABBA och Carola är bara minnen blott i vårt fornstora schlagerrike.

6 kommentarer:

antonia sa...

Det är ju också en lösning. Det återstår dock att se vem som vinner.

Hebbla sa...

Schlagerfestivalen kan dom gott lägga ner! Det har urartat i och med att så många östländer är med. Dom har inte så bra musiksmak som vi har här och vi ligger före i "musikutvecklingen". Det för mycket skrän och skrik dessutom ser en del ut som dom ska gå på maskerad!
Det har blivit så överdrivet med allt bjäfs, gap och kaxighet!!

Camelia sa...

Jag håller fullständigt med!Sverige ligger långt före vad gäller musik jämfört med öststaterna.Verkar som de har fastnat i det förgångna,de har verkligen dålig smak både klädmässigt och musikaliskt.Det var bättre förr!!

Robin sa...

Läste i tidningen att svenska folket kräver Christer Björkmans avgång efter fiaskot i Norge.Det var något av det mest korkade jag har läst på länge!!Det är väl ändå VI svenska folket som har röstat fram Anna Bergendahl till stora finalen!? Då är det väl det svenska folket som ska avgå tycker jag...

Havanna sa...

Ja, svenska folket borde givetvis avgå och fråntas all rösträtt! Jättebra idé! Men frågan är väl om vi ska anpassa oss efter öststaterna. Jag ser hellre att vi säger hej då till eurovision.

Hej sa...

Åh jag tycker faktist det är tråkigt att melodifestivalen har urartat för det är en tradition mer som försvinner och vi som redan är så traditionslösa:-(...sen jag var liten så har finalen inneburit mycket gott att äta och hela familjen samlad sen kan man få tycka vad man vill om det och att man kan skapa nya traditioner men jag måste få några år att vänja mig för detta år var första året utan hela familjen och god mat för när Sverige inte var med kändes det inte kul längre...och ja varför kan inte svenska folket rösta som jag vill!!själv hade jag skickat Fakir!!