19 maj 2010

Försäljare


Försäljare är personer som säljer saker till kunder som vill köpa dem. Om jag exempelvis vill köpa kläder går jag till en klädaffär, vill jag ha pytt i panna går jag till ICA osv. Rätt så logiskt med andra ord. Men det finns också en annan kategori försäljare som vill att man ska köpa deras produkter fast man inte har efterfrågat dem eller inte ens vill ha eller behöver dem.

Den snällaste formen är direktreklam i brevlådan. Den kan man kasta eller alternativt sätta upp en lapp där man undanber sig sådan. Den andra typen är telefonförsäljare och mot dem kan man också värja sig genom att registrera sig i Nix-registret. Detta innebär att de inte har tillåtelse att ringa upp en. På så sätt slipper man lyssna på en massa säljsnack och bli pådyvlad en massa skit. Dessvärre kan man än så länge inte registrera sitt mobilnummer hos Nix och är man som jag egen företagare får det till följd att de även ringer på mobilen. Jag får dagligen flera samtal från idioter som försöker få mig att köpa eller prenumerera på allsköns ting. Detta har gjort att jag inte längre svarar i mobilen om jag inte känner igen numret. Att oombedd ringa upp folk och försöka kränga saker är en form av trakasseri som borde förbjudas rakt av. Den tredje typen av försäljare är den värsta, nämligen de som befinner sig ute på allmänna platser och tar sikte på en när man stressar till eller från jobbet. Likt hyenor griper de tag i sina offer på jakt efter pengar som folk inte vill spendera. Jag har vid ett otal tillfällen blivit stoppad av dessa nasare och enda anledningen till att jag inte gått till handgripligheter har varit bristen på lämpliga tillhyggen.

Lagstifta bort denna ohyra nu!

4 kommentarer:

Hej sa...

Kan inget annat än hålla med!...förinta dessa ohyror!

Camelia sa...

Jag blir galen och ser rött när man ska in på någon stormarknad och handla, och man blir påflugen av alla dessa försäljare som försöker tvinga på en ett telefonabonnemang.Då visar jag mig inte från min bästa sida kan jag säga!Spottar o fräser likt en kobra.Snart blir man väl polisanmäld..

Ulrika sa...

Håller med till 100%! De ute i köpcentrum mm är VÄRST! Ger sig verkligen aldrig. I telefon kan man ju i värsta fall lägga på luren. Förbjud dessa sätt att antasta människor!!!

riesling sa...

Gud, vad jag håller med!