5 mars 2010

Återuppstånden


Thorsten Flinck är en sådan person som återuppstår likt Jesus med jämna mellanrum (för övrigt inga jämförelser). Däremellan har man ingen aning om vad han pysslar med. Genom åren har det då och då stått att läsa i kvällsbladen om hemlöshet, överdoser, alkohol- och drogberoende och samarbetssvårigheter. Men så plötsligt reser han sig ur askan för att spela i ett band eller göra enmansföreställningar på olika teatrar. Dessvärre försvinner han snart in i elden igen och så har det hållit på. Men snart ska han tydligen sätta upp Strindbergs Fadren för TV 4 med Christer Sjögren (!) i rollen som pastorn. Fantastiskt! Det är nämligen så här: Thorsten Flinck tillhör vårt lands främsta skådespelare och regissörer men det är oerhört populärt i vissa grupper att klanka på Thorsten. Sluta med det! Alla ni som bevistade Thorstens uppsättning av just Fadren på Teater Plaza här i Stockholm år 2000 vet vad jag talar om. Större teatermagi än så är svårt att uppbåda. De flesta inom teatervärlden kommer aldrig någonsin ens i närheten av det. Problemet är dock att stora teatergenier sällan är duktiga på allt det praktiska som rör arbetet på en teater. En del av föreställningarna fick ställas in och de började sällan på utsatt tid. Allt berodde på Thorstens dagsform. Ungefär så här lät det när jag bokade mina biljetter till nämnda föreställning:

- Hallå? (barsk stämma)
- Hej. Jag skulle vilja boka 2 biljetter till Fadren den 5 april.
- Jaha. Hm. Hm. Jo, det ska nog gå bra. Ursäkta. (Våldsamt hostande hörs.) Ja, vad var det du ville nu igen?
- Jo, jag ville boka 2 biljetter till den 5 april.
- Just det. Ursäkta. (Nytt våldsamt hostanfall. Låter som lungorna är på väg upp). 5 april. Fan, det finns ingen penna. Ursäkta. (Prassel, prassel). Nu hittade jag en. 2 biljetter till den 15 april. Då var det ordnat.
- Jag vill ha biljetter till den 5 april. Inte 15.
- Just det. Så där.
- Ok. Tack. Behöver jag hämta ut biljetterna i förväg?
- Nej, för fan. Det är bara att komma hit. Inga problem. Det finns nån här i kassan.
- Ok. Tack...

Ett visst mått av osäkerhet smög sig in hos biljettköparen men biljetterna fanns och föreställningen var endast 20 min försenad. Teatermagi var ordet! Välkommen tillbaka Thorsten!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg bild på Torsten Flinck - ser nästan ut som en oljemålning.

Havanna sa...

Den är från hans senaste "uppståndelse", tror jag.

Anonym sa...

Är torsten ett geni?Eller är han bara skvatt galen..Ja inte vet jag,det är väl upp till var och en att bedöma.Intressant samarbete med christer sjögren dock.Kul

Havanna sa...

Gränsen mellan genialitet och galenskap är hårfin.

Anonym sa...

Thorsten är Gud!

Havanna sa...

Kanske inte Gud. Jesus ligger väl närmare till hands.

Hebbla sa...

Samarbetet med C. Sjögren är verkligen annorlunda. Undrar om inte några rynkar på näsan åt det!?
Det låter som ett aprilskämt att C.Sjögren ska spela i Fadren.

Havanna sa...

Jag litar på Thorsten! Bara nu inget går fel och han försvinner igen.

Anonym sa...

Thorsten är enligt mig en genialisk skådespelare. Finns ingen som han!!

Mauritz sa...

Jag tycker att Thorsten är en mycket intressant och speciell skådespelare.. Finns ingen som han!

Havanna sa...

Roligt att Thorsten engagerar. Ni som fortfarande kommenterar "Anonymt", välj ett nick (se inlägg "Attention"). Det är så mycket trevligare med ett namn, vilket som helst.