21 mars 2010

PT


Nuförtiden är det mycket populärt att ha en egen PT (personlig tränare) på gymet. Folk klarar nämligen inte av att träna annars. De behöver någon som peppar dem (läs skriker åt dem) och talar om för dem exakt vad de ska göra. Om någon skulle stå bredvid mig på gymet och hurtfriskt skrika "Kom igen! En till! Ge inte upp nu!", skulle jag utan tvekan slå honom eller henne med ett basebollträ i skallen (om det nu fanns något sådant att tillgå). Jag kan inte tänka mig något mer avskyvärt. Av förklarliga skäl går jag heller aldrig på något av de otaliga gympassen. Längst där framme står en person och vrålar för att överrösta den hemska musiken och av detta ska man känna sig uppmuntrad och peppad. Fan heller!

Men själva idén med en PT är inte så dum om man överför konceptet till ett annat sammanhang. Tänk om man ständigt hade ett proffs som sade till en när man gjorde något man inte borde eller som inte var så bra för en. "Den där människan ska du inte bry dig om. Hon ger dig bara negativ energi och det är inte bra för dig. Henne ska du göra dig av med." Eller när man är ute på krogen och beställer in alldeles för många glas vin fast man vet att man inte borde. "Nu är det slutdrucket. Dags att ta in notan. Du kommer att må så mycket bättre imorgon." Ibland händer det ju också att man känner sig nödd och tvungen att köpa sådant man absolut inte behöver och då vore det ju bra om någon påpekade att man redan har 100 par skor och att man istället borde ta och betala sin restskatt. Detta scenario skulle jag seriöst kunna tänka mig men håll er borta från mig på gymet om ni är rädda om livhanken.

5 kommentarer:

Hebbla sa...

Hahah....kul! Verkar överdrivet med att ha en egen PT. Men jag kanske är gammalmodig. Det är nog dyrt.....men va gör man inte för att se snygg ut!
Jag tycker det har blivit fånigt med alla dessa olika träningsrecept i veckotidningar!
Jag blir snurrig när jag läser ett gyms hemsida! Vad ska man välja!?
Det är "big business".
Läste i en Blaska häromdan om alla gympatrender. Rubriken var: "Från Fonda till boot camp". Nya träningstrender kommer hela tiden.
Det är bara att hänga med!!
Det är väl trendigt med en PT just nu!

Terese sa...

Hahaha...och varför inte en PT som säger-Nu jobbar du får mycket ut på krogen och ta några glas vin...Jag tycker du kan unna dig att köpa dom där skorna för det har du gjort dig förtjänt av!

Hannacatherine sa...

Det låter som om du beskriver en sann vän istället :P (alltså det positiva sidan) sen så tycker jag faktiskt att folk kan ta tag i sina egna liv och motivera sig själva att träna... latmaskar

Camelia sa...

Ha ha en sådan pt vill jag ha! Fast jag skulle förmodligen bli förbannad om pt:n sa åt mig att sluta festa när jag har som roligast..Men jag skulle förmodligen tacka min pt dagen efter förstås..

Havanna sa...

Nej, vänner ska inte påpeka sådana saker. De ska ha förståelse och stå ut med allt man gör, bra såväl som dåligt. Det är det de är till för. Ha ha!