31 mars 2010

Språklektion II


Idag ska vi prata om hjälpverb och dess användning. Vi ska särskilt titta på verbet måste. Detta verb används i tid och otid av oss svenskar. Folk säger saker som: "Jag måste gå och lägga mig nu." Men va' tråkigt att du fortfarande inte får bestämma när du ska gå och lägga dig fastän du är 40 år. Eller: "Åh, jag måste köpa nya skor." Jaså, vad händer om du inte köper nya skor. Måste du gå barfota då? Man hör också yttranden som: "Nej, nu måste jag faktiskt äta lunch." Sådana fraser är bara relevanta om du är ett barn eller är tvångsintagen på grund av ätstörningar. I dessa fall används med fördel istället vill, bör, ska eller behöver. Vill uttrycker en önskan, bör en rekommendation, ska framtid, behöver ett inre behov. Måste används för att uttrycka ett yttre tvång, något man inte har något val inför, något som bestäms av yttre faktorer. Det finns redan tillräckligt många saker man måste göra, så varför inskränka sig och snöra åt den redan trånga tvångströjan ännu mer? Nu ska jag gå och jobba och medan jag jobbar måste ni läsa detta inlägg vare sig ni vill eller behöver.

4 kommentarer:

Camelia sa...

Så sant!Det är många ord som missbrukas och används i fel sammanhang.T.ex "Rotmos är det värsta jag vet"? Det kan väl ändå inte vara det allra värsta?Krig o,svält och naturkatastrofer är mycket värre!!eller:Den här låten är så fruktansvärt bra.Det kan väl inte vara bra och fruktansvärt på samma gång? Ja det finns många exempel..

Havanna sa...

Vad roligt att det finns fler som reagerar på språkbruket. Jag är ju naturligtvis lite miljöskadad pga mitt jobb. Det finns också ett litet inlägg från januari, "Katastrof" om just användningen av ord i fel sammanhang.

Hebbla sa...

Det är skillnad på att man MÅSTE nånting eller att man är TVUNGEN till nåt.
Det var svårt det här!

N sa...

Gillar dina språklektioner. Mer sånt.