7 mars 2010

Män


I januari skrev jag ett inlägg om kvinnor (Women), så nu är det på sin plats att jag också skriver ett om män. Män är inte alltid lätta att förstå sig på, vilket är konstigt med tanke på att de ofta är rätt så okomplicerade varelser. Men problemet ligger väl i det faktum att kvinnor och män är så olika.

Män är i regel fokuserade på en sak i taget. De saknar i mångt och mycket simultankapacitet. Alla kvinnor som har försökt prata med en man som tittar på TV vet vad jag talar om. Män lever också i nuet och i framtiden, väldigt sällan i det förflutna eftersom det inte finns någon vits med det. Detta får kvinnor erfara när de vill prata om något jobbigt som hände för en vecka eller en månad sedan. Totalt fruktlöst. Män har inte heller någon fallenhet för att "älta" saker. De försöker hitta lösningar på problem som uppstår och om det inte fungerar, går de helt enkelt vidare. Med lösningar menar jag praktiska sådana. Män är inte heller hypotetiska. De tänker inte: Om jag hade gjort så här..., Om hon säger så, betyder det säkert... Detta är ofta till stort förtret för kvinnor, som älskar hypotetiska resonemang. Män vill också oftast bli lämnade ifred när något är jobbigt, vilket kvinnor ofta har svårt att acceptera eftersom de vill prata om allting. De har dessutom i regel en mer okomplicerad relation till varandra än vad kvinnor har. De löser problem som dyker upp via rak kommunikation eller en rak höger. På det hela taget är det nog inte så dumt att vara man. Varför krångla till saker i onödan? Borde vi kvinnor vara lite mer som män?

9 kommentarer:

N sa...

Jag tror att män kan vara minst lika komplicerade som kvinnor. Det beror nog mer på ens personlighet.

Arne sa...

Ha ha. Precis så där är det. Kvinnor gör allting mycket svårare än vad det är. Ibland förstår vi faktiskt inte alls hur ni tänker.

Hebbla sa...

Kvinnor är mycket mer komplicerade än män. Det är mycket enklare och roligare att jobba ihop med män. Dom har humor och är lättsamma. Kvinnor tjafsar om småsaker, pratar skit om jobbarkompisar, krånglar till saker, ältar struntsaker. Dom blir lätt avundsjuka om nån är snygg eller har snygga kläder. På fikaraster är det bara prat om deras intelligenta barn och duktiga män samt vad dom ska äta i helgen eller vad dom åt förra helgen. Trist och fantasilöst pladder!
Jo, vi kvinnor borde bli mer som män!

Havanna sa...

Håller helt med dig, Hebbla. Kvinnor har ofta en tendens att tjafsa om småsaker. Det blir lätt mycket snack och ingen verkstad. Problemet är också att kvinnor mycket ofta pratar om vad de känner istället för vad de tycker. De är i regel inte heller bra på att ge eller ta emot kritik. Allt hålls på det personliga planet.

Stella sa...

Vi borde absolut vara mer som män! Men inte se ut som dem. Det tycker jag att kvinnor ska tänka på i det här landet.

Havanna sa...

Det kan jag till fullo hålla med om, Stella! Se inlägg Women.

Kalle sa...

Kunde inte sagt det bättre själv Hebbla! Precis min åsikt!!

Anonym sa...

Om vi borde bli som män ska vi också ha högre lön!

Havanna sa...

Är det inte upp till var och en att försöka få högre lön? Man kan väl inte alltid skylla på det faktum att man är kvinna. Jag skulle aldrig acceptera lägre lön eller andra villkor bara för att jag är kvinna.