16 mars 2010

Fokus


Att fokusera är viktigt i livet. Man måste ha mål, både övergripande och små sådana. Men dessvärre är det så lätt att förirra sig. Jag kommer ofta på avvägar, tappar bort såväl stora som små mål. Jag är bra på att planera och genomföra saker. Det är inte där problemet ligger. Jag tappar snarare intresset för vissa saker och kan inte fokusera på en sak i taget. Det är så mycket som trängs i hjärnan. Tack och lov är jag kvinna och kan göra en sak medan jag tänker på något annat men jag önskar att jag helt kunde gå upp i enda sak utan distraktioner. Jag har exempelvis testat yoga och jag blir helt tokig. Avlappnande? Knappast. Jag blir rastlös och får nästan panik. Inte kan jag andas som man ska heller. Ju mer jag försöker "rensa" hjärnan på tankar, ju fler tankar gör sig påminda.

Min teori är att folk som har svårt att fokusera, har märkligt konstruerade tanke- och associationsbanor eller alldeles för många sådana. Mina tankar rör sig i underliga slingrande mönster och ibland hittar de aldrig tillbaka. De korsar och går in i varandra hur som helst, som att köra bil på slingrande bergsvägar utan skyddsräcken och plötsligt uppdykande kor och får i körbanan. Andra kan susa fram som på Autobahn med fri hastighet från punkt A till B utan att bli störda av omgivningen. Finns det något botemedel? "Ta 2 tabletter morgon och kväll för att räta ut dina tankebanor. Efter 2 veckor utlovas full fokusering och onödiga tankar kommer ut den naturliga vägen."

PS. Under detta inlägg har jag hunnit tänka på: Mat, cigg, morgondagen, vädret, TV-program, kläder, jobb, pengar, semester, disk, musik, vin och helgen.

7 kommentarer:

Terese sa...

Delmål är en bra början för är målet för stort så det tar för lång tid för den "rastlöse" att komma fram så blir det lättare med små korta delmål längs vägen:-)
Sen hoppas jag du hinner njuta av resan fram till dom olika målen för det är själva resan dit som dom små avgörande sakerna händer...rusar man bara fram till målet kan man bli att stå där och fundera vad man missat längs vägen...så ta vara på dagarna och njut av livet....

Havanna sa...

Jo, självklart finns det också en poäng med att "ta snåriga omvägar" ibland. Det händer att man får uppleva oplanerade och oväntade saker.

Mimmi sa...

Jag känner igen mig i det du beskriver. Det kan vara mycket irriterande men också något bra i slutändan.

Lina sa...

Ville bara kolla ifall du va intresserad av att vara med i min Tävling om en mössa från manky.se? Jättelätta regler. Gå in på min blogg och kolla (A) Bläddra ner lite för att hitta tävlingen.
(Om du inte är intresserad så ber jag om ursäkt & du kan radera det här om du vill)
Kramar //Lina

N sa...

Jätteroligt skrivet om tankebanorna!

Kent sa...

Jag tänker alltid konstiga tankar helt omotiverat..Har också testat olika avslappningsövningar där man ska tömma huvudet på tankar,gick jätte bra!!! Inte..

Havanna sa...

Förstår dig helt och fullt, Kent.