6 mars 2010

Film


Jag säger som reklamen: Film är bäst på bio. Att titta på film hemma är inte min grej. Jag gör tappra försök men det är inte samma sak. Jag blir rastlös, måste gå och kissa, ta rökpaus, äta, skicka SMS, fixa allt mellan himmel och jord. På bio sitter man där man sitter. Man har laddat upp med popcorn, läsk och godis och man är fokuserad på att titta på film. Nuförtiden kan man titta på film överallt; på TV:n, på datorn, i mobilen. Varför skulle man vilja titta på film i mobilen? Helt meningslöst. Att gå på bio är en totalupplevelse och det gillar jag.

Senast sedda film: Shutter Island, baserad på boken med samma namn (Patient 67 på svenska). Rekommenderas varmt, speciellt om man som jag gillar Scorsese. Fantastiskt bildspråk och vackra, obehagliga och traumatiska scener. Spännande, välgjord och udda. Precis som boken. Väl mött i biomörkret!

5 kommentarer:

Hebbla sa...

Håller med! Film ska ses på bio. Sitter man hemma och ser film på TV så är det så mycket man kan bli störd av.
Gå på bio är nåt speciellt!

Havanna sa...

Visst är det så! Man kan dock bli störd av folk som pratar högt under filmen eller prasslar med påsar. Prassla får man göra innan filmen börjar!

Mauritz sa...

Visst,bio är jättetrevligt!Men jag tycker att det är mysigt att se en film hemma.Fördelen är att man kan sträcka på benen om man behöver OCH kissa.Finns inget värre än att sitta i obekväma biostolar,va kissnödig,folk som prasslar frenetiskt med godispapper,man hamnar bakom någon med väldigt lång nacke eller alldeles för stor frisyr...

Havanna sa...

Jo, det finns nackdelar med det också men jag blir så lätt distraherad. Men om man ska hinna med att se alla filmer man vill är DVD en nödvändighet.

Vega sa...

Jag tycker likadant.Hemma är det alldeles för mycket som stör!Telefonen ringer,man får sms,sitter man flera så är det oftast någon som inte kan va tyst.Visst kan man stänga av mobiler,sitta ensam o dra ner rullgardinen..men vem gör det?