26 mars 2010

Politiskt korrekt


Läste i tidningen häromdagen att små barn enligt statistiken skadar sig oftare nu än tidigare. Jätteroligt! Ja, inte att barn skadar sig utan att orsaken påstås vara att det numera är fler pappor som tar hand om sina barn. Varför är då detta kul? Jo, eftersom det blir så svårt nu för alla ängsligt politiskt korrekta människor i detta land att förhålla sig till detta. Kan det vara så att pappor inte är lika bra som mammor på att ta hand om de små? Men då faller ju hela jämställdhetstanken om att det är så viktigt att båda föräldrarna tar ansvar för barnen. Måste vi gå tillbaka till en tid när kvinnor var hemmafruar och tog hand om hem och familj? Då får ju i alla fall kristdemokraterna som de vill. Kvinna, bliv vid din läst (läs spis). Hur står det då till med barn som växer upp med två homosexuella pappor? Är det dubbelt så farligt? Kanske måste vi förbjuda bögar att skaffa barn nu när skadestatistiken pekar uppåt. Men det problemet kan säkerligen kringgås genom att man hävdar att homosexuella män ändå är som kvinnor. Och barn till lesbiska par de lever ju redan dubbelt så säkert enligt detta resonemang. Summan av kardemumman blir då att heterosexuella par får avstå från gemensam avkomma så länge kvinnorna i dessa relationer envisas med att yrkesarbeta och tjäna egna pengar.

7 kommentarer:

Terese sa...

Statistik ägnas det åt flitigt idag och jag blir att undra vilka som ligger bakom uppkomsten av just denna.
Hoppas innerligt att det här är ännu en blaha statistik men om inte så tror jag inte det handlar om kön utan snarare klass...fakta visar att det finns mer fattiga barn i Sverige idag och till det förekommer mycket elände...barn till föräldrar som brottas med dålig ekonomi...arbetslöshet mår inte bra själva och har då inte tålamod att ta hand om sina barn ordentligt alla gånger...det tror jag denna statistik handlar om egentligen...

Terese sa...

Nu är det jag igen...har nu själv läst lite artiklar om det du tar upp så det verkar inte vara en blaha statistik men jag är fortfarande inne på att det inte är en könsfråga(okey kanske att det inte är fel med mammors överbeskydd ibland vilket männen inte har i sammaa utsträckning så där kan jag gå med på en viss procent till olycksfallen)...annars så tyvärr tror jag på att stressen och pressen är större idag...

Camelia sa...

Jag tror inte att män är sämre föräldrar än kvinnor.Kanske var det så förr när männen inte var i kontakt med sina känslor på samma sätt som idag.Många har kämpat åratal med att få männen att ta mer ansvar för sina barn, och så kommer detta som ett slag i ansiktet!Bra synpunkt det där med att barn som har två pappor lever dubbelt så farligt,och att barn till två mammor har det dubbelt så tryggt.Då får man verkligen klarhet i hur urbota dumt detta är!!

Havanna sa...

Kul att du är så engagerad i mitt inlägg, Terese. Intressant med ett annat perspektiv. Ska fundera lite på det.

Havanna sa...

Jag använde exemplet med homosexuella för att hårddra det hela men det ställer onekligen resonemanget på huvudet.

Hebbla sa...

Det är säkert så att barn inte tas lika väl om hand av pappor som av mammor. Män har inte den rätta känslan för barn på samma sätt som mammor. Kvinnor står närmare livet (män är barn själva....hahaha) Män är inte omhändertagande och vårdande i samma utsträckning som kvinnor. Jag är inte förvånad över den här forskningsrapporten. Om män skulle bry sig lika mycket om sina barn som kvinnor gör då skulle det inte finnas hedersmord! Män bryr sig bara om sig själva!

Miimo V. Gneek sa...

Först måste jag fråga var denna statistiken kommer ifrån? Lite källanvisning hade uppskattas.

Vidare till det sista kommentars inlägget från Hebbla så hoppas jag att det var ett stort skämt. Oerhört provocerande att du lyckades få in hedersmord in i detta sammanhang. Frågar mig hur den röda tråden knyter samman ditt påstående! Vidare till din bild av en väldigt typiskt stereotypiskt "man" är och bör vara enligt någon norm som har skapats av män för att slippa ta ett faderligt ansvar gentemot sina barn samt placera kvinnan i en mer underordnad position i hemmet och vidare i samhället med att använda just argument så som " Män är inte omhändertagande och vårdande i samma utsträckning som kvinnor".

Normer som skapas är svåra att bryta eftersom de har förts vidare av generationer genom vårt kulturarv. Men för det betyder det inte att de är rätt och inte BÖR ifrågasättas av oss!

Annars intressant blogg Havanna!

/ Miimo V. Gneek