19 mars 2010

Stan vs Landet


Var är bäst att bo? I en stor stad, en liten stad eller på landet? Personligen föredrar jag att bo i en större stad eftersom utbudet är så mycket större. Det finns en mångfald när det gäller biografer, teatrar, barer, nattklubbar, museer, caféer, affärer, restauranger o s v. Man har fördelen av att kunna välja det som passar en bäst för tillfället. Japanskt till lunch och thailändskt till middag, bio ena dagen och teater nästa. Finns det då inga nackdelar? Nej!

Många hävdar att det är trevligare att bo i en mindre stad eller på landet eftersom folk umgås på ett annat sätt och man blir inte lika anonym. Exakt där ligger problemet. Jag vill inte att folk ska lägga sig i vad jag gör och veta allt om mig. Om man inte gifter sig, skaffar barn, hund, hus, volvo, bakar bullar, tittar på bingolotto och umgås med grannar som man inte har något gemensamt med, faller man utanför den gängse normen och anses konstig. Vilken mardröm! En del har också fått för sig att man inte kan bo i en stor stad när man har barn. Det är inte bra för de stackarna att växa upp i en storstadsmiljö. Dumheter! Enda skillnaden är att de blir mer sociala och lär sig säga "bil" före "ko". Några anser också att det bara är idioter som bor i storstäder. Men det är väl klart att det bor fler "idioter" i storstäder procentuellt sett. I ett litet samhälle finns det bara en byfåne och det kan ju inte vara roligt att vara helt själv utan likasinnade. Sedan är det ju så att Sverige saknar riktiga storstäder. De som tycker att Stockholm är en storstad måste ha en förvrängd världsbild. Det är ju inte direkt New York, London eller New Delhi. Nej, att bo i Stockholm är som att bo både i stan och på landet. Perfekt, helt enkelt!

8 kommentarer:

Johanna sa...

Hej :) Allt bra idag?

Stella sa...

Håller med! Bor man på mindre platser ska alla lägga sig i det man gör. Det kan vara skönt med större städers anonymitet.

Hebbla sa...

Småorter kan trista om alla känner alla. Det är inte kul! Ofta så finns det en "socitet" som vill glänsa över andra och visa upp sig och skryta. Nyfikenhet och skitprat brukar frodas i småorter.
Nej fy!

Havanna sa...

Ja, och så måste man handla på Konsum. Det är viktigt på små orter.

Camelia sa...

Folk lägger sig i andras liv mycket mer på landet för man har inget bättre för sig.Leva i ett litet samhälle ute i ingenstans skulle jag aldrig klara av,med alla nyfikna grannar som lägger sig i och kollar en hela tiden så att man har skottat snö eller klippt gräsmattan eller häcken ordentligt..nä fy!!

Havanna sa...

Det är just det jag skulle ha svårt att klara av också. Att ständigt vara "påpassad" och inte riktigt ha rätt till ett privatliv. Folk bryr sig väldigt mycket när det gäller småsaker och skvallrar gärna om allt och alla. Jag vill välja vem jag umgås med och inte behöva förklara mina göranden och låtanden.

gubbfan sa...

Eftersom du har varit inne på min blogg ville jag titta efter vad det var för en figur.
Så fastnade jag för ditt bidrag om landet kontra staden.
Eftersom jag är född i Stockholm på WolmarYxkullsgatan, nej-nej inte på gatan utan i en kåk där, och har bott och arbetat många år i Stockholm tror jag att jag kanske kan bidra med en synpunkt.
Allt det som du räknar upp som fördelar med att bo i Stockholm är anledningen till att jag flyttat ut på landet, bort från storstaden eller lokalsamhället. Egentligen bor jag mitt i skogen.
Men så skönt det är att slippa en massa människor som rusar runt som yra höns. Så skönt det är att slippa allt tingeltangel med krogar, kafféer, månglare av skiljda slag. Så skönt det är att kunna åka till Fjollträsk eller annan håla om man nu skulle vilja och sedan kunna komma tillbaks till verkligheten.
Grannarna bryr sig inte om mig och jag egentligen inte om dem heller.
Ett gäng bävrar, några vilda katter, rådjur och älg bryr sig inte om mig om jag inte till äventyrs skulle bjuda dem på något gott att äta, som fisk, nysatta tulpanlökar, nysatta fruktträd eller en läcker asp fälld över deras vattendrag.

Men det är skönt att inte fler flyttar ut på vischan. Så förbli i staden.

Lantis sa...

Tja hellre bo i en stor villa ute på landet där ingen stör dig och om man har absolut otur så hör man E4:an någon enstaka gång.Där man kan gå och bada i en sjö i närheten eller bergsvandra på berget som är en del av din utsikt på altanen , tja hellre det än att bo i en liten lägenhet där det kommer biar 24/7 och stör dig (inkluderar grannarna som bor en meter utanför din dörr) nä fyfan så ska det inte vara! i alla fall inte för mig!