27 mars 2010

SJ


Att påstå att jag är en vän av statens järnvägar vore en grov överdrift. Inte för att jag har något emot att åka tåg rent principiellt utan för att det är så djävulskt dyrt. Här pratas det om miljön och att tågresande är det bästa alternativet från miljösynpunkt. Men om man vill att folk ska åka tåg kan man inte ta samma pris för en resa Stockholm-Malmö som för en veckas charterresa till Grekland med helpension. Detta pris förlänar en inte heller en plats i första klass, nej man måste sitta i obekväma säten från 40-talet (minst) och frysa häcken av sig

En gång tänkte jag mot bättre vetande boka en resa Stockholm-Älmhult för att hälsa på goda vänner. Inte nog med att resan skulle kosta skjortan, jag var dessutom tvungen att byta tåg med en väntetid på 1 tim. Det fanns inte heller någon möjlighet att komma fram tidigare än 20.30 på kvällen och lika illa var det med återresan. När jag påpekade för kvinnan på SJ att jag tyckte att det var hutlöst blev hon inte direkt glad (hon jobbar ju i kundtjänst och som sådan är man aldrig särskilt uppåt). Jag envisades med att hon ändå måste hålla med om att det var väldigt dyrt. Men icke sa nicke! Om jag inte ville åka tåg kunde jag gott låta bli. Samtalet avslutades med att jag sa att hon kunde stoppa upp SJ där bak (eller något annat lika sofistikerat). Efter en liten stund ringer kvinnan från SJ upp mig och säger att hon ska polisanmäla mig. ???, sade jag. Jo, man får minsann inte vara så otrevlig. Det är rent av kriminellt. Jag sade att hon gott kunde göra det eftersom polisen säkert inte har något viktigare för sig (som mord, våldtäkter etc). Jag rådde henne vidare att sjukskriva sig eftersom hon säkert var utbränd (man blir lätt det i Sverige) men det föll inte precis i god jord. Det är väl onödigt att påpeka att jag aldrig åker tåg. Jag susar istället fram i min lilla italienska bil och njuter av resan. Mycket trevligare och BILLIGARE. Dessutom kan man röka när man vill och slipper SJ:s svindyra skitmat och idiotiska medresenärer.

8 kommentarer:

Jilina sa...

ja gu, sj är dyra :(. O jag har tänkt i samma banor som dig detta med miljö och pristänket deras. Jag åker sällan tåg, av den anledning det är så dyrt.

Robin sa...

Det är rent av bedrövligt att det är så dyrt att åka tåg! Och att sedan kundtjänst har mage att hota med polisanmälan för att man påpekar detta på ett fint sätt (ha ha)Nä, dax att sänka priserna och lyxa till tågen så att folk vill åka!Annars lär folk fortsätta att ta bilen. Det är både billigare och bekvämare!!Åker själv aldrig tåg by the way..

Hebbla sa...

Jag tänker inte i samma banor! (vitsigt?)
Felet är att politikerna inte satsar tillräckligt på järnvägen. Dom har splittrat SJ i olika bolag och då har ingen totala ansvaret! Men vi har ju en kommunikationsminister som bara pratar utan att säga nåt vettigt!
Att det kostar att åka tåg är inte så konstigt. Sj ska bära sina egna kostnader och vad är det som är gratis idag?! Visst finns det fräscha och fina tåg idag!
Det är inte så dyrt man kan åka LKPG-STHLM fram och tillbaka (40 mil) för 319kr. det är billigt!
Men nu säljer den här regeringen ut SJ och då blir det nog BRA!!
Staten ska sköta järnvägstransporterna det ska inte komma utländska miljonföretag och roffa åt sig stora vinster. Dom vill ju bara köra där det är lönsamt. Neej, det måste finnas ett samhällsansvar för olika funktioner i samhället.
Otrevliga personer finns på de flesta arbetsplatser SJ är inget undantag.
Vi behöver politiker som inte har spårat ur! (vitsigt?)

Havanna sa...

Påpekandet var nog inte så finkänsligt (ha ha) men stod inte på något sätt i proportion till hot om polisanmälan.

Havanna sa...

Hur hittar man billiga biljetter på SJ om man inte bokar minst 1 år i förväg?

Terese sa...

Ta bilen det gör jag...dom får ta och skärpa sig om dom vill att man ska ha miljötänk...visst jag kan tänka på miljön mer än gärna men vem tänker på min plånbok...det får jag sköta själv.Sen är det inte så tokigt att få röka när man vill...ta en paus när man vill:-)
Tuta och kör!
Det där med polisanmälan ska man skratta eller gråta...du är nog en människa som kan ta det och jag kan tänka mig att hon inte visste hur hon skulle ge igen för hon kunde inte ge dig svar på tal så då använde hon sig av "idiotvägen" för att känna lite makt...inte för att jag tror att hon mådde bättre sen...

Jossan sa...

Jag håller med dig om att i vissa fall kan det vara dyrt men om du bokar i god tid kan du åka tex Stockholm - Malmö eller Stockholm - Göteborg för under hundralappen. Dessutom bör du kanske tänka på att problemen du upplever knappast är kvinnan i Kundtjänst fel så det är ingen idé att skylla på henne. Hon försöker bara göra sitt jobb så gott hon kan. Problemet ligger i att våra kära politiker inte har gjort något åt järnvägarna på typ 20 år...

Havanna sa...

Naturligtvis är det inte hon som sitter i kundtjänsten som bär ansvaret för problemen, men man måste väl ändå kunna använda sitt sunda förnuft och hålla med om att det är dyrt. Det är säkert inte så roligt alla gånger att ha med (missnöjda) kunder att göra men det ingår i jobbet och då får man faktiskt stå ut med det, tycker jag.