24 mars 2010

Allergi II


Jag är inte allergisk mot vare sig djur eller mat (förutom då nötter i betydelsen idioter) men jag kan få astmaliknande anfall när det gäller språkliga företeelser (se inlägg Allergi från jan). En av de saker jag har mycket svårt för är när personer avslutar sina meningar med eller. Varför gör man det när det inte är en fråga? "Nu gör vi så här, eller...?" Grammatiskt helt obegripligt. Man tappar genast förtroendet för människor som har denna ovana. Det tyder på obeslutsamhet och osäkerhet. Antingen är det en fråga eller också är det påstående, inte något mitt emellan. Detta ofog är något typiskt svenskt. Vi påstår och tycker ogärna saker utan att få andras godkännande. Vi söker hela tiden bekräftelse på det vi säger och det alldeles i onödan. Vill man veta vad någon annan tycker, ställer man en direkt fråga. I annat fall sätter man punkt. Den här ovanan orsakar en massa tjafs eftersom alla ska ha en åsikt om absolut ingenting. Det är fullständigt onödigt och tidsödande, eller?

6 kommentarer:

Hebbla sa...

Folk pladdrar för mycket om struntsaker. Då ids dom inte fullfölja en mening utan slutar med - eller?
Media påverkar människor idag väldigt mycket. I TV är det mycket pladder. I debattprogram får ingen tala till punkt och dom pratar i mun på varandra. Jag tror det finns en "pratstress" idag! Alla vill höras och synas!

ewe sa...

Fin blogg!
Ha en trevlig kväll :)

Arne sa...

Håller verkligen med. Tror också att det beror på vår obeslutsamhet. Man vill mildra det man säger. Helt onödigt.

Camelia sa...

Jag tycker att man ska stå för sin åsikt utan att behöva ha andras godkännande.Man behöver inte tycka lika om allt,men vi svenskar som är så konflikträdda vill nog gärna att alla ska hålla med. därför lägger vi gärna till "eller" För ifall någon då tycker någonting annat så kan man ju alltid ändra åsikt...eller

Nate sa...

Det är ungefär som att man söker andras bekräftelse, trots att det redan är bestämt. Helt sjukt. >.>

Havanna sa...

Kul att ni också reagerar på detta ofog. Intressant synpunkt att folk inte orkar prata till punkt. Det har jag inte tänkt på.